Anmeldelse af Fasandræberne
Forfatteren Jussi Adler-Olsen har skrevet en række populære spændingsromaner, som nu også høster stor succes på det store lærred. Man følger opklaringsarbejdet på en politistation, hvor enspænderen Carl Mørck opklarer nogle virkeligt svære opgaver. Den første filmatisering ”Kvinden i buret”, men nu er filmen ”Fasandræberne” færdig, og den blev ligeledes en stor biografsucces med over 700.000 seere, og man er nu i gang med filmatiseringen af den tredje i rækken ”Flaskepost fra P.” Hvis man ikke nåede at se Fasandræberne i biografen, så kan man nemt se filmen på Blockbusters hjemmeside.
Afdeling Q
Handlingen Jussi Adler-Olsens bøger og film udspænder sig i miljøet omkring en politistation i København, hvor man især følger Afdeling Q for uløste sager, som oprindeligt kun skulle indeholde politimanden Carl Mørck, der som enspænder har svært ved at samarbejde med sine andre politikollegaer, men alligevel er han én af politistationens dygtigste detektiver.
Hovedrollen spilles formidabelt af Nikolaj Lie Kaas, og han bliver tildelt en medhjælper Assad spilet af Fares Fares samt sekretæren Rosa spillet af Johanne Louise Schmidt. Da Carl Mørcks overordnede ikke kan samarbejde fornuftigt med kværulanten Carl Mørck, så gemmer de ham væk i Politigårdens mørke og støvede kælder, hvor han tildeles et ansvarsområde for Afdeling Q, der skal løse gamle forældede sager, hvor sporet er koldt. Dermed har politichefen for et minimalt budget fået gladere kollegaer, da de slipper for at se på Carl Mørck i hverdagen, og naturligvis ender det med at Carl får oprejsning og anseelse, da han opklarer den ene svære forbrydelse efter den anden.
Handlingen i Fasandræberne
Carl Mørck får som sædvanligt tildelt en næsten uopklarlig sag, og denne gang skal han opklare motivet bag et 20 år gammelt dobbeltmord på en mands tvillingebørn. Carl tager først sagen alvorligt, da manden efterfølgende findes død under mystiske omstændigheder. Et spor fører Carl og Asad til en fornem kostskole for velhavende og mere eller mindre depraverede elever fra overklassen i Danmark. Nogen på kostskolen forsøger at lægge låg på nogle hændelser fra fortiden, og det eneste vidne til sagen er den hæmningsløse, smukke og arrogante Kimmie, men hun er tilsyneladende forsvundet fra jordens overflade.
Både plot og personbeskrivelse er væsentligt bedre i Fasandræberne frem for den første filmatisering, så der er noget at glæde sig til for seerne, og det er en stor og vanskelig opgave at filmatisere en god bog, men det er lykkedes fint for instruktøren Mikkel Nørgaard, der med sin stilsikre og smidige filmatisering har skabt et spændende plot og historie. Hvis man elsker spændingsfilm, så er her en virklig anbefalelsesværdig historie spillet af anerkendte skuespillere i en særdeles stærk og spændende thriller.
Billede: Das blaue Sofa