Profilér din virksomhed online med SEO

Lad flere folk få kendskab til din virksomhed ved at gøre dig bemærket online. Hvor at lave en lækker hjemmeside med brugervenlig grænseflade er én ting, er det også vigtigt, at folk uden tidligere kendskab til din forretning faktisk finder dig. Vejen til effektiv online marketing går gennem SEO, altså søgemaskineoptimering. Folk finder ikke hjemmesider ved letsindigt at skrive adresser ind i browseren, men ved at søge på bl.a. Google, når de leder efter information, produkter eller ydelser.

Chokeret bliver du nok ikke over, at det ikke er tilfældigt, hvad Google ender med at vise af søgeresultater. Googles algoritmer udvælger og prioriterer visningen af links ud fra en lang række parametre. Du kan få en gratis detaljeret guide til SEO i InboundCPH’s nye SEO-bog, der giver dig viden og essentielle redskaber til at blive vist først.

Hvordan vælges søgeresultater?

Google tjekker dine sider for mange ting, når der tages stilling til, om og hvor højt din side skal vises i et søgeresultat. Nogle af tingene er synlige for det blotte øje, fx brug af ord og sætninger på din side, der svarer til eller minder om dem, der blev søgt på. Et andet eksempel er, om du bruger store bogstaver i URL’er og bindestreger kontra underscores, da Google nemlig læser URL’erne forskelligt.

Andre ting er mindre synlige, fx tags på billeder, der fortæller Googles robotter, hvad billederne viser. Om andre sider linker til din side er et andet eksempel – din side fremstår selvfølgelig mere troværdigt, når den linkes til af andre. Meget kan du selv nørkle på, men til andet skal du have hjælp.

Organisk SEO-visning kontra betalt Ads-visning

SEO sikrer dig øget organisk visning af dine sider. Forstået som, at Google helt naturligt vælger dit indhold til visning og løbende op- eller nedprioriterer det efter folks engagement med indholdet, og hvordan det matcher op mod andres indhold. Du er aldrig garanteret en høj placering på Google med SEO, især ikke hvis konkurrencen er hård om søgeord. Men du øger din chance for at blive vist.

Sæt det i kontrast til Google Ads, hvor du betaler Google for en fordelagtig placering. Her er visningen ikke organisk, men garanterer dig toppen af søgeresultaterne på bestemte søgeord. Fx finder virksomheder morskab ved at vise AdWords-annoncer over søgninger på deres konkurrenter.

Få det analytiske overblik hos et SEO-bureau

Meget i forhold til SEO omtalt ovenfor kan du i princippet lave selv, hvis du har fritiden til fx at skrive blogindlæg med de ord, du tror, mulige kunder vil søge på, når de leder efter et produkt. Men når det gælder det databaserede, analytiske overblik, bør du skele til SEO-bureauer, der kan give netop din virksomhed en mere effektiv strategi for online marketing, end generelle tips vil kunne give dig.

Appellér til mennesker, ikke maskiner

Vigtigt er, at du under hele processen omkring optimering af din hjemmesides præstation har for øje, at det først og fremmest er mennesker og ikke maskiner, din side skal overbevise. Om du bliver rykket frem i søgeresultater betyder intet, hvis siden ikke er forståelig for dem, du gerne vil aktivere.

Leave a Reply